Terminy żeglarskie


    Osoby pływające po morzach i oceanach czy nawet wodach śródlądowych posługują się specjalistycznym słownictwem, żargonem żeglarskim. Jego znajomość może być przydatna także dla szczurów lądowych podczas lektury książek o podróżach żeglarskich jak na przykład "Pan i władca. Na krańcu świata", "Dowódca Sophie" autorstwa Patricka O'Brian'a (przygody załogi HMS Surprise, część cyklu przygodowego). Poniżej przykłady:

    Fregata – żaglowiec o trzech lub więcej masztach z ożaglowaniem rejowym
    Galeon – duży statek handlowy lub wojenny o 3-4 masztach, długim dziobie i wysokich burtach
    Flibot – mały, szybki statek
    Brygantyna – żaglowiec z dwoma masztami: pierwszy ma ożaglowanie rejowe, drugi gaflowe
    Korweta – dawny wojenny statek żaglowy (albo współczesny okręt to zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych)
    Szkuner – statek od 2 do 7 masztów o ożaglowaniu skośnym
    Szalupa – większa wiosłowo-żaglowa łódź okrętowa, najczęściej otwarta, wożona na pokładzie statku
    Awizo – szybki statek pomocniczy
    Barkas – wielka łódź wiosłowo-żaglowa, używana w marynarce wojennej; na dawnych okrętach wojennych (przeważnie żaglowych) do przewozu kotwic, prowiantu oraz ludzi
    Okręt liniowy – wielki, przeważnie trzymasztowy, silnie uzbrojony okręt
    Kecz – typ dwumasztowca
    Jol - typ dwumasztowego ożaglowania stosowanego przeważnie na jachtach żaglowych średniej wielkości.
    Slup - rodzaj żaglowej jednostki pływającej. Ma jeden maszt - grotmaszt. Podstawowe ożaglowanie slupa to grot oraz podnoszony na sztagu fok.

    Abordaż – szczepienie się z okrętem wroga za pomocą haków i lin
    Pryz – statek z ładunkiem zajęty przez wroga


    Takielunek - część osprzętu żaglowego na statku wodnym o napędzie żaglowym (w znaczeniu najwęższym: wszystkie liny zainstalowane na żaglowcu; w znaczeniu szerszym: wszystkie ruchome lub łatwo demontowalne (np. poprzez odpięcie, zdjęcie, odblokowanie itp.) rzeczy związane z napędem żaglowym znajdujące się na żaglowcu powyżej pokładu; w znaczeniu najszerszym: wszystko powyżej linii pokładu łącznie z masztami); Mówi się wtedy, że jednostka jest otaklowana jako jol, kecz, fregata, szkuner itp. Otaklowanie jednostki, to przygotowanie jednostki do żeglugi poprzez zamocowanie całego niezbędnego wyposażenia na zewnątrz kadłuba. Podobnie roztaklowanie. Etymologia: jęz. staroniemiecki: takel – lina
    Olinowanie - system lin na jachcie lub innym statku żaglowym
    Omasztowanie - część osprzętu żaglowego służąca do podnoszenia, rozpinania i ustawiania żagli
    Ożaglowanie - wszystkie żagle na statku żaglowym

    Dziób – przednia część statku
    Rufa– tylna część statku
    Burta - bok statku. Statek na sterburcie niesie światło zielone, na bakburcie – czerwone
    Bakburta – lewa burta (niderl. bakboord, ang. hist. larboard, współcz. port)
    Sterburta – prawa burta (niderl. stuurboord, ang. starboard)
    Nawietrzna - strona, na którą wieje wiatr(z której wieje wiatr, czyli wystawiona na działanie wiatru)
    Zawietrzna - strona, na którą wiatr nie wieje bezpośrednio, nie wystawiona na działanie wiatru (znajdująca się za wiatrem , czyli osłonięta od wiatru żaglami i poszyciem drugiej burty).
    Bak – pokład dziobowy czyli przedni
    Fordek, pokład dziobowy – na statku powierzchnia pokładu w dziobowej części jednostki, znajdująca się nad forpikiem. Na żaglowcu fordek rozciąga się od dziobu do pierwszego masztu.
    Forpik, skrajnik dziobowy – pomieszczenie lub fragment wnętrza kadłuba zajmujące dziobową część jednostki pływającej
    Okrężnica – górna część burty
    Pokładnica – skrajna klepka drewnianego pokładu
    Poszycie – blachy lub listwy drewniane tworzące burty i pokład
    Obło - część kadłuba jednostki pływającej, liczona w przekroju poprzecznym, na obszarze której płaskie dno płynnie przechodzi w ścianę burty

    Maszt – pionowe drzewce, na których podnosi się żagle
    Fokmaszt – pierwszy maszt od strony dziobu znajdujący się na większości jednostek pływających o napędzie żaglowym
    Grotmaszt - główny maszt na każdym statku wodnym o napędzie żaglowym, wyższy od drugiego masztu
    Bezanmaszt - tylny, niższy z dwojga masztów
    Reja - poziome drzewce przytwierdzone do masztu, do rozpinania żagla prostokątnego
    Rozprza – drzewce służące do rozpostarcia żagla trójkątnego
    Gafel – drzewce zawieszone ukośnie na maszcie, służące do podnoszenia czworokątnego żagla
    Bramreja – czwarta reja (licząc od pokładu), przymocowana do bramstengi masztu, służąca do mocowania górnej części żagla rejowego.
    Bramstenga – trzecia, licząc od pokładu, część masztu żaglowca, umocowana do stengi i stanowiąca jej przedłużenie
    Stenga - drugi licząc od pokładu segment wieloczłonowego masztu na jachcie, żaglowcu lub innym statku żaglowym.
    Top – górna część masztu
    Jabłko – zakończenie topu, czyli górnej części masztu
    Bocianie gniazdo - latforma lub kosz umieszczony w górnej części grotmasztu okrętu. W dawnych statkach pełniło funkcję pozycji obserwacyjnej.
    Szekla (szakla, szekiel, szakiel) – metalowa klamra w kształcie litery "U" lub "?", tworząca zamknięty obwód, otwierany i zamykany za pomocą śruby lub sprężynowej zapadki, służąca do łączenia elementów takielunku, np. liny z żaglem oraz szybkiego i czasowego łączenia lin zakończonych okiem, łańcuchów i ich kombinacji.
    Kil - element statku, inaczej stępka, oś konstrukcyjna szkieletu stanowiąca podstawę wytrzymałości strukturalnej kadłuba

    Keja - umocniony kamieniem fragment brzegu rzecznego lub linii brzegowej w porcie morskim (nadbrzeże), do którego mogły przybijać statki (okręty);
    (od kaai(dawny jęz. holenderski), quai (francuski), quay (angielski), lub Kai (niemiecki))

    Kabestan - „winda” cumownicza w postaci bębna obracającego się wokół osi pionowej; Służy do wybierania i luzowania cum, kotwicy i innych lin na statku
    Dawis – rodzaj wyciągu
    Cuma – lina mocująca statek do nadbrzeża
    Kotwica - element wyposażenia jednostki pływającej służący do unieruchomienia jej na wodzie przez zaczepienie o dno
    Rumpel – część steru
    Rożek takielowski – narzędzie do robót żeglarskich z twardego drewna

    Kubryk – wspólne, wieloosobowe pomieszczenie dla załogi
    Kajuta - kabina – zamykane pomieszczenie mieszkalne o charakterze prywatnym na statku wodnym
    Kokpit – zagłębienie w odkrytym pokładzie jednostki pływającej, w którym może przebywać załoga lub co najmniej trzymać w nim nogi.
    Bulaj – okrągłe wodoszczelne okienko w burcie lub ścianie nadbudówki, inaczej świetlik
    Koja – łóżko na jednostce pływającej w kajucie lub wspólnym pomieszczeniu (kubryk).
    Kambuz – wydzielona przestrzeń na jednostce pływającej przeznaczona do przyrządzania posiłków.
    Pentra (z ang. pantry – spiżarnia) – wydzielone miejsce na jednostce pływającej służące do kompletowania posiłków.
    Mesa – duże ogólnodostępne pomieszczenie znajdujące się na jednostce pływającej, zazwyczaj w jej środkowej części, przeznaczone dla wspólnego przebywania w nim wielu osób, służące jako jadalnia, miejsce zebrań załogi, wspólnego wykonywania prac lub innych zajęć wymagających dużej przestrzeni (np. naprawa żagli) oraz wspólnego wypoczynku
    Kingston pokładowa toaleta na jednostce pływającej. Nazwa pochodzi od otworu w dnie kadłuba służącego do wprowadzania wody do wnętrza jednostki.
    Kingston

    Kasztel – nadbudówka na dziobie lub rufie dawnych żaglowców
    Forkasztel - pomieszczenie mieszkalne w postaci nadbudówki zbudowanej na pokładzie w dziobowej części jednostki, zajmowane było przez załogę (na dawnych żaglowcach, głównie średniowiecznych)
    Rufówka – nadbudówka na rufie

    Bom – poziome drzewce mocujące dolny lik (krawędź) żagla, otaczające z obu stron żagiel zaczepione do masztu. Do bomu mocowany jest lik dolny żagla. Bom umożliwia ustawieni żagla pod właściwym kątem w stosunku do wiatru
    Lik - brzeg żagla
    likszpara - szczelina w maszcie, w którą wsuwa się lik żagla
    Bukszpryt – belka wystająca ukośnie do góry od dziobu statku, na której rozpina się liny i żagle

    Wanta – lina podtrzymująca masz z boku
    Szot – linka do ustawienia bomu, a tym samym żagla
    Sztag – lina, część olinowania stałego, podtrzymująca maszt od przodu lub tyłu
    Fał – lina do podnoszenia żagli i części omasztowania
    Gejtawa – lina podciągająca żagiel rejowy
    Sejzing - krótka, podręczna linka, zwykle około pół do półtora metra długości, 6-8mm średnicy. Na mniejszych jednostkach te same linki nazywać się zwykło krawatami, z tym że sejzingi najczęściej mają na końcu zaplecione ucho, a krawaty nie. Sejzingi wykorzystuje się np. przy sejzingowaniu (związywaniu) sprzątniętych (zrzuconych) żagli, które mają pozostać przy drzewcach (bom, reja)
    Takielunek – olinowanie statku (liny)
    Talia – wielokrążek używany przy np. olinowaniu
    Pachołek, poler – niski kołek do mocowania lin
    Knaga - okucie występujące powszechnie na pokładach jednostek pływających służące do unieruchamiania różnych lin olinowana ruchomego.
    Kołkownica - pozioma belka lub pręt z otworami na nagle, służące do knagowania olinowania ruchomego; konstrukcja drewniana lub metalowa przymocowana do pokładu, nadburcia lub masztu, o kształcie poziomej belki, mająca otwory, w które wkłada się kołki - nagle.
    Kołkownica spełnia rolę zespołu knag, a wymienność kołków zwiększa niezawodność urządzenia.
    Buchta - zwój liny zwinięty (zbuchtowany) i związany (przewiązany) specjalnie w taki sposób, aby można było z tej liny od razu skorzystać (rozwinąć) bez ryzyka splątania
    Szkutnictwo: olinowanie: Olinowanie ruchome, Liny cumownicze, Rodzaje lin, Zgrubienia i pętle na linach, Łączenie dwóch lin, Węzły cumowe, Łączenie liny z różnymi przedmiotami, Sploty, Buchty
    rumplowanie - sterowanie drążkiem sterowym
    Reling - listwa biegnąca wzdłuż krawędzi pokładu jachtu i wystająca na kilka centymetrów ponad pokład. Ułatwia załodze pracę na pokładzie, poprzez możliwość wsparcia czy też zatrzymania na tej listwie stopy ześlizgującej się po gładkim pokładzie przy głębokim przechyle. Zabezpiecza też drobne przedmioty przed spadaniem za burtę.

    Grot - najważniejszy żagiel na dowolnej jednostce pływającej o napędzie żaglowym
    Fok - nazwa żagla i jeden z podstawowy elementów ożaglowania występujący w formie sztaksla przedniego bądź żagla przymasztowego.
    Sztaksel – rodzaj żagla, przeważnie w kształcie trójkątnym, rozpinanego na sztagu jednostki pływającej. Zazwyczaj sztaksle nie posiadają własnych drzewc.
    Łaciński żagiel – żagiel trójkątny, podnoszony na ukośnie zawieszonej rejce
    Ożaglowanie rejowe
    Bezan – czworokątny żagiel zawieszony na ukośnym drzewcu
    Kliwer- Kliwer – żagiel zaliczanych do sztaksli przednich
    Topsel – górny żagiel
    Refować – zmniejszać powierzchnię żagla przez zwijanie lub składanie jego dolnej części, refowanie

    Hals – położenie płynącego żaglowca w stosunku do wiatru; kiedy wiatr wieje z np. prawej burty to statek idzie prawym halsem
    Halsować – płynąć pod wiatr kursem łamanym (zygzakiem), ustawiając się do wiatru na przemian lewą i prawą burtą, lawirować
    dryfować - płynąć z prądem, unosić się na wodzie, być biernym, znoszonym przez prądy morskie, fale lub wiatr
    wybieranie - czynność polegająca na ciągnięciu lub naprężaniu zaczepionej liny; wybieranie żagla polega na naciąganiu linek teg żagla w celu nadania mu odpowiedniego kształtu i sztywności
    miecz (płetwa mieczowa- drewniana lub plastikowa płetwa opuszczana poniżej kadłuba w celu przeciwdziałania dryfowi
    Szkwał – gwałtowny, krótkotrwały powiew wiatru
    Sztil – bezwietrzna pogoda na morzu, cisza morska
    Sztorm – gwałtowne wiatry na morzu
    Bejdewind – niepomyślny wiatr, wiejący ukośnie od dziobu
    Zwrot – manewr statku, zmiana biegu żaglowca w ten sposób, że wiatr ma z burty przeciwnej
    Zwrot przez sztag, zwrot na wiatr – manewr polegający na przejściu dziobem statku żaglowego przez linię wiatru.
    Zwrot przez rufę, zwrot z wiatrem - manewr polegający na przejściu rufą jachtu żaglowego przez linię wiatru.

    Kilwater, ślad torowy - przypowierzchniowa warstwa wody zaburzonej przez ruch jednostki nawodnej
    Grzebień fali – jej górna, spieniona część
    Malstrom - silny prąd morski powstajcy przy wejściach do norweskich fiordów i cieśnin na skutek przypływów i odpływów. Towarzyszą mu wiry wodne.

    Bandera - przynależność państwowa statku, w węższym znaczeniu podstawowa flaga podnoszona na jednostce pływającej, określająca tę przynależność.
    Lista prefiksów przed nazwami okrętów (np.: HMS -His Majesty's Ship - Okręt Jego Królewskiej Mości, ORP - Okręt Rzeczypospolitej Polskiej)

    Kaper – właściciel okrętu, zwalczający na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez władzę (patentu) żeglugę wrogiego państwa, korsarz
    Korsarz - (ang. corsair, privateer) pirat działający na zlecenie władcy w czasie wojny lub pokoju, którego wynagrodzeniem była całość lub większość łupów
    Pirat (łac. pirata z gr. peirates, od czasownika peiráomai 'próbować; przedsiębrać', od peîra "próba") – osoba, która napada w celu rabunkowym, używając statku lub łodzi
    Skiper - gwarowe określenie kapitana żaglowej jednostki pływającej, stosowane najczęściej wobec dowódcy jachtu regatowego lub turystycznego.
    Szyper - potoczne określenie kapitana niewielkiej jednostki pływającej, zajmującej się działalnością gospodarczą, pływającej po wodach śródlądowych lub przybrzeżnych. Szyper jest takim rodzajem dowódcy statku, który, gdy trzeba, wykonuje te same prace, co reszta załogi. Szyprem nie nazywa się kapitana jednostki turystycznej, ani też jednostki wojskowej, policyjnej itp. Szyper może być kutra lub łodzi rybackiej, statku handlowego, holownika itp., najczęściej jest również właścicielem dowodzonej jednostki. W dawnej marynarce wojennej (np. XVII wiek), szyper był zastępcą kapitana okrętu i dowódcą działu załogi zapewniającego ruch okrętu.
    Sternik - osoba kierująca jednostką pływającą (statkiem, łodzią itp.) z pomocą steru (urządzenia sterowego).
    Bosman - podoficerski tytuł stosowany na okrętach
    Kuk, kok, kucharz okrętowy – osoba gotująca dla załogi na jednostce pływającej, legitymujący się świadectwem wydanym przez urząd morski. Do obowiązków kuka należy przygotowywanie posiłków (w miarę możliwości różnorodnych), dbanie o to by nie zabrakło składników do potraw oraz pitnej wody. Oko – marynarz na warcie
    Boja - pływający, lecz zakotwiczony na stałe znak nawigacyjny wskazujący istotne dla prowadzenia nawigacji miejsca i rejony. np. *tory wodne, miejsca niebezpieczne, wraki, rejony zamknięte dla żeglugi itp. Boje identyfikuje się na podstawie kształtu, koloru oraz charakterystyki emitowanego światła.
    Regaty - wyścigi jednostek żaglowych. Mogą odbywać się w systemie klasowym, albo mogą być przeprowadzane w klasie wolnej, w której rywalizują jednostki różnych klas.
    Rumb – kąt równy 11,25 stopnia
    Mila morska – 1852 m
    Szanty – pieśni żeglarskie
    Skala Beauforta - skala siły wiatru, którą stworzył w 1808 roku brytyjski admirał Sir Francis Beaufort. Składa się z 12 stopni. Kryteria klasyfikacji siły wiatru, oprócz jego prędkości stanowią efekty, jakie wiatr o danej sile wywołuje na lądzie i morzu.
    Marina (od hiszpańskiego, portugalskiego i włoskiego marina: "wybrzeże" lub "brzeg") - to dok lub basen (przystań) z miejscami do cumowania i zapasami dla jachtów i małych łodzi. Marina różni się od portu tym, że nie obsługuje dużych statków pasażerskich lub ładunków z frachtowców. Słowo "marina" używane jest również w przypadku nabrzeży śródlądowych na rzekach i kanałach, które są wykorzystywane wyłącznie przez nieprzemysłowe statki wycieczkowe, takie jak wąskie łódki pływające w kanałach.

    Słowniczek terminów żeglarskich
    Mały leksykon morski

    Do strony o językach